Jak podają źródła historyczne na czas świąt Bożego Narodzenia staropolskim obyczajem było przystrajanie domów snopami zbóż. W kątach izb stały snopy żyta, pszenicy i owsa, tzw. diduchy. Na stół zwyczajowo kładziono siano i sypano ziarno na obrus. Wszystko to miało zapewnić urodzaj i zdrowie. Zamiast całych iglastych drzew w domu trzymano wyłącznie ich czubki lub gałęzie, które podwieszano do sufitu - nazywano je podłaźniczkami.
Tradycja współczesnych choinek narodziła się w Alzacji, gdzie wstawiano drzewka i ubierano je ozdobami z papieru i jabłkami (nawiązanie do rajskiego drzewa). Wielkim zwolennikiem tego zwyczaju był Marcin Luter, który zalecał spędzanie świąt w domowym zaciszu. Choinki więc szybko stały się popularne w protestanckich Niemczech. Do Polski ta tradycja przywędrowała wraz z zaborem pruskim między XVIII a XIX wiekiem. Początkowo zwyczaj ten pokochali arystokraci i mieszkańcy miast. Już w dwudziestoleciu międzywojennym choinkę ubierano na polskich wsiach. Drzewko przystrajano orzechami i rajskimi jabłuszkami. Z czasem ozdoby choinkowe zmieniały materiał i formę wykonania.
Współczesna nazwa choinka w znaczeniu „drzewko iglaste”, wywodzi się od gwarowego określenia „choina”, czyli młody, sosnowy las. Choinką bożonarodzeniową nazywamy ozdobione drzewko iglaste – świerk, sosnę lub jodłę.
Choinka, gwiazda betlejemska, jemioła to nie tylko piękne świąteczne dekoracje. Symbolizują one światło, nadzieję i życie. Wszelkie okrągłe ozdoby choinkowe w tradycji chrześcijańskiej symbolizują harmonię. Jabłka, które stały się inspiracją do stworzenia bombek nawiązują do rajskiego owocu, którym kuszeni byli Adam i Ewa. Choinka miała symbolizować „rajskie drzewo wiadomości dobra i zła”. Nie bez powodu jako symbol wybrano drzewo iglaste: nie traci liści (igieł), tak jak człowiek nie powinien tracić nadziei na zbawienie.
Zgodnie z tradycją choinkę ubiera się w Wigilię rano. To dzień, w którym w kościele wspomina się Adama i Ewę, grzech pierworodny i wypędzenie z raju. Choinka może stać w domu do jednej z dat: 6 stycznia, czyli święta Trzech Króli, pierwszej niedzieli po 6 stycznia, czyli niedzieli Chrztu Pańskiego, 2 lutego, czyli święta Ofiarowania Pańskiego (popularnego jako święto Matki Boskiej Gromnicznej).
dojlidy.bialystok.lasy.gov.pl
opr. (orj)
Zdjęcia - Nadleśnictwo Dojlidy: