Umiejętność posługiwania się komputerem pozwala dzieciom odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii. Nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania i to właśnie wówczas przynosi najlepsze efekty.
Zgodnie z założeniami nowej reformy edukacji, dzieci już od klasy I na zajęciach informatycznych uczą się podstaw kodowania i programowania. Pozwala to kształtować ich kreatywne myślenie, wnioskowanie, rozwiązywanie problemów, dostrzeganie zależności i reguł w otaczającym nas świecie, a także pozwala osiągać cele różnymi drogami.
Od listopada 2017 r. w Szkole Podstawowej nr 1 w Sokółce organizowane są dodatkowe zajęcia z programowania w ramach projektu „Programowanie od podstaw – rozwój kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli i uczniów klas 1 – 3 szkół powiatów białostockiego i sokólskiego”. Uczestniczy w nich 98 uczniów klas I – III w czasie wolnym od obowiązkowych zajęć.
Zajęcia prowadzone są w formie zabawy i obejmują: kodowanie na dywanie z wykorzystaniem maty edukacyjnej, ćwiczenia na tabletach z aplikacją Scratch Junior, spotkania z robotem edukacyjnym Photon oraz pracę na komputerach z programem Scratch. Prowadzą je nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, które wcześniej uczestniczyły w szkoleniu z programowania przy wsparciu trenerów z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej.
W dniach 14-16 lutego młodzi adepci programowania wraz z opiekunami wyjechali do Białegostoku, gdzie czekały na nich niezwykłe niespodzianki. W budynku Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej dzieci uczestniczyły w zajęciach z programowania w pracowni multimedialnej, zwiedzały bibliotekę i czytelnię, ćwiczyły swoje umiejętności w grach logicznych, układankach, puzzlach fraktalnych. Miały również okazję wypróbować okulary 3D Oculus Rift. Okazało się, że najmłodsi chętnie i szybko uczą się nowych umiejętności i z radością w nich uczestniczą. Jest to dla nich fascynująca przygoda - piszą w mailu nadesłanym do redakcji Danuta Korycka, Elżbieta Olechno oraz Jolanta Gabiniewicz.
Projekt jest realizowany przez Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej dzięki funduszom Unii Europejskiej.
opr. (is)